Nieuwsberichten

1. Heeft u oninbare vorderingen? Vraag btw tijdig terug!
Sinds dit jaar is het eenvoudiger om de btw op oninbare vorderingen terug te vragen. De btw is in ieder geval terug te vragen één jaar nadat de factuur opeisbaar is geworden als de factuur op dat moment nog niet is betaald. Een apart schriftelijk verzoek om teruggaaf is niet meer nodig. Heeft u vorderingen met een uiterste betaaldatum vóór 1 januari 2017, en heeft uw klant deze nog steeds niet betaald, dan worden de vorderingen op 1 januari 2018 aangemerkt als oninbaar. De btw over deze oninbare vorderingen moet u terugvragen in uw eerste btw-aangifte van 2018.
Ligt de uiterste betaaldatum van een oninbare vordering ná 1 januari 2017, dan kunt u de btw over deze vordering terugvragen in de btw-aangifte over het tijdvak waarin duidelijk is dat uw klant niet meer zal betalen. U kunt de btw in ieder geval terugvragen uiterlijk één jaar na de uiterste betaaldatum van de factuur. Let op: als uw klant een oninbare vordering lager alsnog (deels) voldoet, dan moet u de teruggevraagde btw weer terugbetalen aan de Belastingdienst.

2. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet 2018
Het maximumbijdrage-inkomen voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) gaat per 1 januari 2018 omhoog. Ook het percentage van de ‘lage’ inkomensafhankelijke bijdrage Zvw stijgt iets. Per saldo bent u als dga of als ondernemer in de inkomstenbelasting volgend jaar maximaal € 186 meer kwijt aan Zvw dan dit jaar.

Als dga bent u meestal niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Voor u geldt in 2018 dan een lage bijdrage van 5,65% (2017: 5,40%) over een maximumbijdrageloon van
€ 54.614 (2017: € 53.701). Deze bijdrage geldt ook voor de ondernemer in de inkomstenbelasting. De lage inkomensafhankelijke bijdrage Zvw kan niet meer bedragen dan € 3.085 (2017: € 2.899). Ten opzichte van 2017 is dat dus een stijging van € 186.

Let op!
Werkgevers betalen in 2018 voor hun werknemers de hoge inkomensafhankelijke bijdrage Zvw − de zogenoemde werkgeversheffing Zvw − van 6,90% (2017: 6,65%) over een maximumbijdrageloon van € 54.614.

3. Belastingkorting in 2017 bij afkoop pensioen in eigen beheer hoogst
Weet u al wat u met uw pensioen in eigen beheer wenst te gaan doen? Kiest u voor afkoop dan is dit belast. U krijgt echter wel een belastingkorting. In 2017 is deze korting met 34,5% het hoogst. Er is dan loonheffing verschuldigd over 65,5% van de fiscale waarde van de pensioenaanspraak op 31 december 2015. De waardestijgingen na die datum zijn volledig belast. In 2018 bedraagt de belastingkorting nog 25%. In 2019 is deze verder gedaald naar 19,5%.

Als u dus kiest voor afkoop is het, gezien de belastingkorting, wellicht verstandig om dat nog dit jaar te doen. Dan is wel enige haast geboden. Ook uw partner en eventueel uw ex-partner moeten namelijk nog instemmen met de afkoop, aangezien dit ook gevolgen heeft voor zijn of haar pensioenrechten. Uw (ex-)partner zal hierover moeten worden geadviseerd. Verder moet u binnen één maand na de afkoop van uw opgebouwde pensioen in eigen beheer, de Belastingdienst van uw keuze op de hoogte stellen. Dit speciale informatieformulier moet ook door uw (ex-)partner worden ondertekend.

4. Verplicht vakantietoeslag over overwerk per 1 januari 2018
Vanaf 1 januari 2018 moet u gemiddeld minstens het minimumloon betalen voor overwerkuren. Dat geldt ook als uw werknemer in deeltijd werkt en extra uren maakt.

Omdat overwerk vanaf 2018 onder het wettelijk minimumloon komt te vallen, bent u per 1 januari 2018 ook 8% vakantietoeslag verschuldigd over de door uw werknemer extra gewerkte uren (overwerk of meerwerk), tenzij dit anders is bepaald in de cao. Omdat er geen overgangsrecht is, geldt dit ook voor de extra gewerkte uren vóór 1 januari 2018.

Let op!
Wilt u voorkomen dat u ook vakantietoeslag bent verschuldigd over de vóór 1 januari 2018 verrichte extra uren, betaal deze dan nog vóór die datum uit of zorg ervoor dat uw werknemer deze uren nog dit jaar opneemt.

5. Geen belastingrente bij aanslag erfbelasting
Er wordt geen belastingrente in rekening gebracht wanneer de Belastingdienst een aanslag oplegt naar aanleiding van een aangifte erfbelasting met betrekking tot een overlijden in 2017. Door een vertraagde oplevering van een nieuw behandelsysteem binnen de Belastingdienst voor de schenk- en erfbelasting krijgen mensen later dan gebruikelijk de aanslag erfbelasting binnen. Zij mogen niet de dupe worden van deze automatiseringsvertraging.

De nieuwe staatssecretaris van Financiën vindt het extra vervelend dat belastingplichtigen die een dierbare hebben verloren, door een vertraging bij het automatiseringssysteem van de erfbelasting ook nog eens geconfronteerd worden met belastingrente. Hij bepaalt daarom dat de Belastingdienst in dat geval geen belastingrente in rekening zal brengen. Voor zover er al belastingrente in rekening is gebracht over een aangifte erfbelasting van een overlijden in 2017, zal de Belastingdienst dit teruggeven. Deze maatregel geldt zolang als nodig.

6. LEI-nummer voor beleggingsonderneming verplicht
Per 3 januari 2018 gaan nieuwe regels gelden voor ondernemingen of rechtspersonen die beleggen bij een financiële instelling. Vanaf dan kunt u alleen transacties doen als u een LEI-nummer heeft. LEI staat voor Legal Entity Identifier en is een uniek nummer voor een onderneming of rechtspersoon die aandelen, obligaties of derivaten bezit of hierin handelt. In Europa is een LEI vanaf 3 januari 2018 verplicht voor juridische entiteiten met een effectenrekening bij een financiële instelling. Zonder LEI kunnen zij daarna geen aan- of verkooptransacties meer laten doen. Voor sommige organisaties is in de praktijk niet altijd duidelijk of de verplichting ook voor hen geldt.

Een LEI wordt in Nederland uitgegeven en geregistreerd door de Kamer van Koophandel. U kunt het nummer alleen aanvragen als u staat ingeschreven in het Handelsregister en een KvK-nummer heeft. Op kvk.nl kunt u een digitaal LEI-aanvraagformulier invullen. De eenmalige registratiekosten zijn € 65 excl. btw. De LEI is vanaf de dag van uitgifte één jaar geldig. Het tarief voor de jaarlijkse verlenging van de LEI is € 40 excl. btw. Twijfelt u? U kunt bij uw bank of financieel adviseur eenvoudig nagaan of u een LEI nodig heeft.