De vergadering ging over twee onderwerpen:
- Werkdocument 1102 dat ziet op de wijzigingen in de regels voor elektronische facturering en digitale rapportage bij inwerkingtreding van de ViDA-richtlijn en
- Werkdocument 1103 dat ziet op de Wijzigingen die van toepassing zijn bij de inwerkingtreding van het ViDA-pakket, waardoor de maandelijkse IOSS-rapportages per lidstaat van bestemming moeten worden verstrekt.
Kort samenvattend gaat werkdocument van punt 1 over 3 onderwerpen:
- De transacties die onderworpen kunnen worden aan verplichte elektronische facturatie
- De belastingplichtigen die onder de reikwijdte van deze verplichting kunnen vallen, en
- De impact op rapportagesystemen en de wisselwerking met de regels die van toepassing zijn vanaf 1 juli 2030.
Over punt 1 waren geen vragen of opmerkingen waardoor de voorzitter heeft geconcludeerd dat de commissie kan beginnen aan ontwerprichtlijnen voor dit werkdocument
Punt 2 ging over de wijziging van IOSS, hieronder kort de belangrijke punten van het werkdocument:
- De huidige maandrapportages bevatten alleen een totaalbedrag per IOSS-nummer, zonder uitsplitsing per lidstaat van bestemming. De nieuwe rapportages zullen deze gegevens per lidstaat bevatten, waardoor lidstaten gerichter kunnen controleren en btw-fraude effectiever kunnen bestrijden.
- De Europese Commissie krijgt de opdracht om een uitvoeringshandeling vast te stellen die speciale maatregelen introduceert om de veiligheid van het IOSS-systeem te versterken.
De delegaties hadden hier de volgende opmerkingen op:
- Meerdere delegaties uitten bezorgdheid over het gebruik van het EORI-nummer als referentiepunt voor het bepalen van de lidstaat van consumptie. Ze gaven aan dat het EORI-nummer meestal alleen wordt toegewezen aan economische operatoren, en daarom niet geschikt is voor situaties waarin de importeur een eindconsument is.
- De Commissie verklaarde dat, hoewel het adres van de eindconsument de prioriteit heeft, in gevallen waar dit niet beschikbaar is, het EORI-nummer als alternatief kan worden gebruikt, aangezien sommige lidstaten EORI-nummers ook toewijzen aan eindconsumenten.
- De Commissie verklaarde dat, hoewel het adres van de eindconsument de prioriteit heeft, in gevallen waar dit niet beschikbaar is, het EORI-nummer als alternatief kan worden gebruikt, aangezien sommige lidstaten EORI-nummers ook toewijzen aan eindconsumenten.
- Twee delegaties vroegen naar de mogelijkheid om transacties op transactie-niveau te controleren en de gegevens te vergelijken in het Surveillance-systeem.
- De Commissie gaf aan dat vanwege het enorme aantal betrokken transacties het momenteel niet mogelijk is om transactie-niveau gegevens te gebruiken voor dergelijke controles.
- De Commissie gaf aan dat vanwege het enorme aantal betrokken transacties het momenteel niet mogelijk is om transactie-niveau gegevens te gebruiken voor dergelijke controles.
- Een delegatie merkte op dat er statische rapporten beschikbaar zijn over IOSS-transacties per lidstaat van identificatie, maar vroeg of deze ook beschikbaar zouden kunnen worden gesteld per lidstaat van consumptie.
- De Commissie bevestigde dat dit inderdaad het plan was om dergelijke statische rapporten per lidstaat van consumptie beschikbaar te stellen.
- De Commissie bevestigde dat dit inderdaad het plan was om dergelijke statische rapporten per lidstaat van consumptie beschikbaar te stellen.
- Een delegatie stelde voor om de filterperiode voor maandelijkse gegevens zowel per lidstaat van identificatie als per lidstaat van consumptie uit te breiden naar 12 maanden.
- De Commissie gaf aan dat dit verzoek kan worden gecontroleerd met de IT-experts.