Het Btw-Comité heeft op 5 mei 2025 de notulen van de 126ste vergadering gepubliceerd

De vergadering ging over twee onderwerpen:

  1. Werkdocument 1102 dat ziet op de wijzigingen in de regels voor elektronische facturering en digitale rapportage bij inwerkingtreding van de ViDA-richtlijn en
  2. Werkdocument 1103 dat ziet op de Wijzigingen die van toepassing zijn bij de inwerkingtreding van het ViDA-pakket, waardoor de maandelijkse IOSS-rapportages per lidstaat van bestemming moeten worden verstrekt.

Kort samenvattend gaat werkdocument van punt 1 over 3 onderwerpen:

  1. De transacties die onderworpen kunnen worden aan verplichte elektronische facturatie
  2. De belastingplichtigen die onder de reikwijdte van deze verplichting kunnen vallen, en
  3. De impact op rapportagesystemen en de wisselwerking met de regels die van toepassing zijn vanaf 1 juli 2030.

Over punt 1 waren geen vragen of opmerkingen waardoor de voorzitter heeft geconcludeerd dat de commissie kan beginnen aan ontwerprichtlijnen voor dit werkdocument

Punt 2 ging over de wijziging van IOSS, hieronder kort de belangrijke punten van het werkdocument:

  • De huidige maandrapportages bevatten alleen een totaalbedrag per IOSS-nummer, zonder uitsplitsing per lidstaat van bestemming. De nieuwe rapportages zullen deze gegevens per lidstaat bevatten, waardoor lidstaten gerichter kunnen controleren en btw-fraude effectiever kunnen bestrijden.
  • De Europese Commissie krijgt de opdracht om een uitvoeringshandeling vast te stellen die speciale maatregelen introduceert om de veiligheid van het IOSS-systeem te versterken.

De delegaties hadden hier de volgende opmerkingen op:

  • Meerdere delegaties uitten bezorgdheid over het gebruik van het EORI-nummer als referentiepunt voor het bepalen van de lidstaat van consumptie. Ze gaven aan dat het EORI-nummer meestal alleen wordt toegewezen aan economische operatoren, en daarom niet geschikt is voor situaties waarin de importeur een eindconsument is.
    • De Commissie verklaarde dat, hoewel het adres van de eindconsument de prioriteit heeft, in gevallen waar dit niet beschikbaar is, het EORI-nummer als alternatief kan worden gebruikt, aangezien sommige lidstaten EORI-nummers ook toewijzen aan eindconsumenten.
  • Twee delegaties vroegen naar de mogelijkheid om transacties op transactie-niveau te controleren en de gegevens te vergelijken in het Surveillance-systeem.
    • De Commissie gaf aan dat vanwege het enorme aantal betrokken transacties het momenteel niet mogelijk is om transactie-niveau gegevens te gebruiken voor dergelijke controles.
  • Een delegatie merkte op dat er statische rapporten beschikbaar zijn over IOSS-transacties per lidstaat van identificatie, maar vroeg of deze ook beschikbaar zouden kunnen worden gesteld per lidstaat van consumptie.
    • De Commissie bevestigde dat dit inderdaad het plan was om dergelijke statische rapporten per lidstaat van consumptie beschikbaar te stellen.
  • Een delegatie stelde voor om de filterperiode voor maandelijkse gegevens zowel per lidstaat van identificatie als per lidstaat van consumptie uit te breiden naar 12 maanden.
    • De Commissie gaf aan dat dit verzoek kan worden gecontroleerd met de IT-experts.

Onze nieuwste
artikelen

Inschrijven Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze fiscale en economische tricks and tips?
Schrijf je dan hier in om onze nieuwsbrief te ontvangen.